от Стоян Йотов
Някак закономерно (и по-скоро
нужно) бюджет 2012 бива подложен на сценария „реформа”. От една страна, няма обявено
решение на настоящото управление, в последствие минало без някакви (или пълни)
същностно промени. И от друга, в първоначалния си вид проектобюджетът тотално и
наивно се разминаваше с икономическата ситуация в ЕС и перспективи, оценени от
ЕК като "достигната мъртва точка и възникнал риск от нова рецесия".
Освен това е напълно излишно да
се повдигат дискусии от типа „Защо упорито се твърдеше, че ни очаква 2.9%
икономически растеж, под 3% бюджетен дефицит, увеличаване на най-малките пенсии
и не-увеличаване на пенсионната възраст, 20лв. повече за минималната работна, отбягване
на икономическата буря в еврозоната”. Преди избори лоши новини просто няма.
Свалянето на розовите очила
Както и да бъде описан проблемът,
към днешна дата той е сериозен. БВП на България за периода юли - септември е с нулев
растеж спрямо предходното тримесечие, а на годишна база се е повишил с едва
1.3%. И междувременно стана ясно, че прогнозите за икономическа стабилност на
Стария континент стават все по-негативни. Организацията за икономическо
сътрудничество и развитие пък рязко намали очакванията за растеж в еврозоната
от 2 на 0.3%.
В първоначалния си вид
проектобюджет 2012 предлагаше едновременно консервативни парични потоци за едни
и раздуто финансиране за други, като повсеместно липсваше нужното оптимизиране
на разходите. Но след като лично Симеон Дянков призна по време на съвместното
заседание на икономическата и бюджетната комисия, че бюджет 2012 се нуждае от
промени, то новите очаквания са високи.
Претенциите към екипа на
финансовия министър са за реалистичен бюджет, нагоден спрямо мрачната
икономическа ситуация, но и предлагащ някакъв стимул за бизнеса и раздвижване
на потреблението, крайно нужната реформи във финансирането на МВР и раздутите общински/държавни
администрации. Очакванията на пръв поглед са лекомислени, защото става въпрос
за генерална смяна в статуквото, упорито пазено вече не знам колко години. Но
претенциите са най-доброто възможно решение в настоящия момент, ако изключим
взимането на нови и нови кредити или някакъв мазохистичен фалит.
Номенклатура в заплащането
Миналата седмица Финансовото
министерство излезе с едно страхотно намерение. Казвам намерение не защото то
няма да бъде приложено, а именно защото ще се случи.
На теория предложението комбинира
в себе си няколко наистина добри промени - нова схема за заплащане на
администрацията, според която чиновническата заплата ще се формира от твърда
база + бонуси според извършената работа, а парите за стаж отпадат.
Самите бонуси са разделени на две
части. Първата част ще е за изпълнение на задълженията над изискваното, а
втората - за изключителни постижения. А преките началници на дадено звено ще
определят кой е работил по-всеотдайно и кой по-мързеливо. Освен това новият
начин на заплащане е и преход към е-правителство.
На практика обаче нещата са далеч
от перфекционизма. Липсва каквато и да е уредба, оказваща критерии за
получаване изключителни бонуси. Освен това от новия „резултат-добавка”
механизъм са изключени МВР, ДАНС, военните, администрацията на Народното
събрание и специализираните структури към президента (все звена със съмнителни постижения).
За капак, понастоящем бюджетът на тези институции няма да бъде свиван. А
електронната администрация нито се знае кога ще е заработи, нито някой открито
говори за нея.
С пълно мълчание от Тотю Младенов
Въпреки пресния подпис „против”,
в последния момент Симеон Дянков каза „да” на друга генерална промяна – пенсионната
реформа. По учебникарски нещата изглеждат сполучливо – ако не се увеличи
пенсионната възраст, то или пенсиите ще си останат ниски и жалки, или самата
пенсионна система ще колабира под натиска от увеличаващи се разходи и ниска
производителност. (Съвършено друг въпрос е защо изобщо пенсионната система
работи на клизма)
Само намаляването на разходи в
една система обаче не решава и минимална част от проблема на цялата система. С вдигането на пенсионната възраст с
една година ще бъдат спестени 30 млн. лева още догодина, а приходите от вноски
ще бъдат с 21 млн. лева повече. Но държавата внася в НОИ близо 2.5 млрд. лева
за осигуряването на работещите. Други 600 млн. лв. пък отиват за привилегиите
на полиция и военни (лични и здравни осигуровки). И не на последно място – държавата ежегодно компенсира
дефицита на НОИ, като до ноември 2011г, сумата е скромна – 1,39 млрд. лв. Тоест, за 51 млн. лв. икономии управляващите направиха куп политически маневри, чрез които губят общественото
доверие, а синдикатите се кълнат на протести.
В пенсионната реформа няма
заложени и механизми за намаляване на безработицата. А изводът може да е само
един – ако догодина отново няма пари, както се очертава, пенсионната възраст
отново ще бъде вдигната. Поредна задънена улица.
И в реалността
Ако правителството чака своя
звезден момент, то настоящата пространна и критична ситуация е повече от
перфектна. Ако „герберите” не действат адекватно сега, то сами ще паднат в
капана на собственото си тесногръдие и нерешителност. Проблеми не се решават с
частични промени, тактика ПРО обществено недоволство и в крайна сметка само формални
реформи.
Ако ГЕРБ наистина искат да „градят
България”, необходимото рязане и уравновесяване на институции и механизми
трябва да се случи незабавно. Ако ли не, то ГЕРБ ще бъде поредната партия в
клуба на политическия декаданс. Очакваме развръзка. . .
Добави в Svejo
0 коментара:
Публикуване на коментар
За валиден коментар, моля спазвайте следните правила:
1. Всички коментари да бъдат написани на кирилица.
2. Забранява се използват вулгарни, цинични и расистки лозунги.
3. Спамът няма да се толерира.
Коментари, неотговарящи на тези изисквания, подлежат на модерация.