четвъртък, 1 декември 2011 г.

Occupy: Черния петък

За един ден американците изхарчиха сума, равна на 1/5 от БВП на България.
от Стоян Йотов

Масовата истерия в деня, следващ Дена на благодарността в САЩ, отдавна се приема за даденост. А пред нея еуфорията от евтините банани в LIDL или простото наличие на портокали от времето на соца откровено си бледнее. Блъсканиците, сбиванията и палатковите лагери пред магазините се възприемат като нещо нормално, а броят ранени цинично се е превърнал в мерило за успеха на Черния петък.

Тази година далеч не бе изключение. Жена от Лос Анджелис напръска 20 души с лютив спрей в борбата за X-Box конзоли.

В Walmart в Орегон хора се биха за кърпи за баня с невероятната цена от 1,88$. В Северна Каролина в схватката за покупки един мъж дори беше прострелян.
Парадоксално, но лайтмотивът за култ към потъпкването на морални устои и проживотинско поведение не бе в основата на неподправения потрес от Черния петък. Бомбата бе хвърлена в неделя от компанията ShopperTrak, занимаваща се с управление на данни от търговците на дребно и се изразява във финансовото представяне на голямото американско пазаруване.

Въпреки недоброто положение на домакинства, опасенията от втора рецесия и финансов хаос в Европа, Черният петък ‘2011 отбеляза своеобразен рекорд. В сравнение с предходната година, продажбите са се покачили с около 6.6%, а посещаемостта на магазини и търговски центрове с 5,1%. В допълнение, продажбите тази година бележат рекорден 8% ръст, считано  от 2007 година насам. И всички тези цифри, приравнени в реална сума, са красноречиви - 11,4 милиарда долара. (в представените данни, за съжаление, не фигурира информация каква част от изхарчената сума е под формата на кредити)

Прекалено скъпа подкрепа за залязващ модел
От чиста икономическа (и приложима на настоящия пазарен модел) гледна точка, в идеален случай, похарчената от американските граждани сума би представлявала страхотен стимул за икономиката и е доказателство за някакво повишено търсене, от което следва да се повиши и предлагането (от което икономиката тръгва нагоре и генерализирано, всичко са доволни).

В реалния случай обаче ситуацията е много, ама много противоречива. Апогеят на тазгодишния Черен петък се случва в момент, в който движението Occupy: Wall street е набрало широка публичност. А посланието на протестиращите е именно промяна на този заблуден икономически модел, изкристализирал в грандиозния петъчен шопинг. Контрастът бе пълен -  поддръжници на „окупаторите” изразяваха недоволство редом със „зомбираните” тълпи пред представителства на Walmart, Best Buy и търговски центрове в петъчния ден.

Освен това, проконсуматорският пример набира все повече противници както в лицето на „Възмутените” в Европа, така и в примерите за икономическа безизходица на Стария континент. И въпреки, че Европа и САЩ са разделени от Атлантика, то либералният пазар предполага схема на скачени съдове. И логичният въпрос – до какво ще доведе стимулирането на нещо, функциониращо с видими дефекти?

Примамливата промоционална програма и силно надутата продуктова диференциация  успя да свърши своето. Сякаш на инат, за един ден над 100 млн. потребители реализираха сума, равна на 1/5 от БВП на България. Но дали тази тенденция ще се запази? Или е стигнала закономерния си пик и с оглед на придружаващите фактори ще тръгне надолу? Отговорът може би е по-близо от Черния петък ‘2012.

0 коментара:

Публикуване на коментар

За валиден коментар, моля спазвайте следните правила:
1. Всички коментари да бъдат написани на кирилица.
2. Забранява се използват вулгарни, цинични и расистки лозунги.
3. Спамът няма да се толерира.
Коментари, неотговарящи на тези изисквания, подлежат на модерация.