от Стоян Йотов
Масовата истерия в деня, следващ
Дена на благодарността в САЩ, отдавна се приема за даденост. А пред нея
еуфорията от евтините банани в LIDL
или простото наличие на портокали от времето на соца откровено си
бледнее. Блъсканиците, сбиванията и палатковите лагери пред магазините се
възприемат като нещо нормално, а броят ранени цинично се е превърнал в мерило
за успеха на Черния петък.
Тази година далеч не бе
изключение. Жена от Лос Анджелис напръска 20 души с лютив спрей в борбата за X-Box конзоли.
В Walmart в Орегон хора се биха за кърпи за баня с невероятната цена от 1,88$. В Северна Каролина в схватката за покупки един мъж дори беше прострелян.
В Walmart в Орегон хора се биха за кърпи за баня с невероятната цена от 1,88$. В Северна Каролина в схватката за покупки един мъж дори беше прострелян.
Парадоксално, но лайтмотивът за
култ към потъпкването на морални устои и проживотинско поведение не бе в
основата на неподправения потрес от Черния петък. Бомбата бе хвърлена в неделя от
компанията ShopperTrak, занимаваща се с управление на данни от търговците на
дребно и се изразява във финансовото представяне на голямото американско
пазаруване.
Въпреки недоброто положение на домакинства,
опасенията от втора рецесия и финансов хаос в Европа, Черният петък ‘2011
отбеляза своеобразен рекорд. В сравнение с предходната година, продажбите са се
покачили с около 6.6%, а посещаемостта на магазини и търговски центрове с 5,1%.
В допълнение, продажбите тази година бележат рекорден 8% ръст, считано от 2007 година насам. И всички тези цифри,
приравнени в реална сума, са красноречиви
- 11,4 милиарда
долара. (в представените данни, за
съжаление, не фигурира информация каква част от изхарчената сума е под формата
на кредити)
Прекалено скъпа подкрепа за залязващ модел
От чиста икономическа (и
приложима на настоящия пазарен модел) гледна точка, в идеален случай,
похарчената от американските граждани сума би представлявала страхотен стимул
за икономиката и е доказателство за някакво повишено търсене, от което следва
да се повиши и предлагането (от което икономиката тръгва нагоре и
генерализирано, всичко са доволни).
В реалния случай обаче ситуацията
е много, ама много противоречива. Апогеят на тазгодишния Черен петък се случва
в момент, в който движението Occupy:
Wall street е набрало широка публичност. А посланието на протестиращите
е именно промяна на този заблуден икономически модел, изкристализирал в грандиозния
петъчен шопинг. Контрастът бе пълен - поддръжници
на „окупаторите” изразяваха недоволство редом със „зомбираните” тълпи пред
представителства на Walmart,
Best Buy и търговски
центрове в петъчния ден.
Освен това, проконсуматорският пример
набира все повече противници както в лицето на „Възмутените” в Европа, така и в
примерите за икономическа безизходица на Стария континент. И въпреки, че Европа
и САЩ са разделени от Атлантика, то либералният пазар предполага схема на
скачени съдове. И логичният въпрос – до какво ще доведе стимулирането на нещо, функциониращо
с видими дефекти?
Примамливата промоционална програма
и силно надутата продуктова диференциация
успя да свърши своето. Сякаш на инат, за един ден над 100 млн.
потребители реализираха сума, равна на 1/5 от БВП на България. Но дали тази
тенденция ще се запази? Или е стигнала закономерния си пик и с оглед на
придружаващите фактори ще тръгне надолу? Отговорът може би е по-близо от Черния
петък ‘2012.
0 коментара:
Публикуване на коментар
За валиден коментар, моля спазвайте следните правила:
1. Всички коментари да бъдат написани на кирилица.
2. Забранява се използват вулгарни, цинични и расистки лозунги.
3. Спамът няма да се толерира.
Коментари, неотговарящи на тези изисквания, подлежат на модерация.